loading

پیداکردن اینفلوئنسر مناسب و راه‌اندازی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ مؤثر کار بسیار سختی است که البته ارزش آن را دارد، اما راه‌اندازی بهترین کمپین یا استفاده از بهترین اینفلوئنسرها زمانی که شما ندانید چطور آنالیز کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ انجام دهید چه فایده‌ای دارد؟

بعضی از شرکت‌ها حتی به دلیل اینکه نمی‌دانند چطور کمپین را آنالیز و ارزیابی کنند، از برگزاری این کمپین منصرف می‌شوند که منجر به ازدست‌دادن یک فرصت بزرگ می‌شود.

با آنالیز کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ و تحلیل معیارهای درست و نادیده‌گرفتن معیارهایی که مهم نیستند، می‌توانید فعالیت‌های خود را مؤثرتر کرده و از بودجه خود بهترین استفاده را کنید.

 حتماً به‌خاطر داشته باشید که قبل از اجرای کمپین، هدف خود را از برگزاری کمپین روشن کرده باشید و بعد، با توجه به آن، تصمیم بگیرید که کدام شاخص و معیار را آنالیز و تحلیل کنید.

به‌عنوان مثال، آیا می‌خواهید فروش خود را افزایش دهید یا هدفتان آگاهی از برند است؟
 یا شاید نوع دیگری از تعامل وجود دارد که شما در آن تمرکز کرده باشید، شاید شما بخواهید افراد به‌جای کلیک کردن روی صفحه فرود (لندینگ پیج)، پستی را به اشتراک بگذارند.

دانستن اینکه از اجرای کمپین چه انتظاری دارید، به شما در آنالیز کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ و تحلیل معیارهای موردنظر کمک می‌کند.

فهرست عناوین

معیارهای آگاهی از کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ

  • Reach به شما می‌گوید که چند نفر به طور بالقوه پست اینفلوئنسر را دیده‌اند. این بازتابی از تعداد فالوئرهای اینفلوئنسر است.
  • Impressions به شما درک بهتری از تعداد بازدید مخاطبان از پست را می‌دهد
  • رشد مخاطب به شما می‌گوید که حساب اجتماعی شما در نتیجه فعالیت بازاریابی اینفلوئنسر چه تعداد دنبال کننده جدید دریافت کرده است. ردیابی تعداد فالوئر واقعی که از طریق این تبلیغ جذب شده کمی دشوار است، اما اگر در حین اجرای یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ تعداد زیادی دنبال کننده پیدا کردید، بدانید راه را درست رفته‌اید.

آمار اطلاع‌رسانی و فاکتورهای نرخ درگیری کاربران (که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم) را می‌توان از طریق خود پلتفرم شبکه اجتماعی و بسیاری از ابزارهای ارائه شده توسط شرکت‌های دیگر برای هر شبکه اجتماعی به دست آورد.

اطلاعات Social یک اینفلوئنسر (اطلاعاتی که اینفلوئنسری که اسپانسر او شده‌اید باید در رابطه با پست‌های تبلیغاتی مربوط به شما در دسترس شما قرار دهد) به همراه اطلاعات Social پیج خودتان، تمام اطلاعات ردیابی عملکرد برای آنالیز کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ را در اختیار شما قرار می‌دهد.

آنالیز کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ – فاکتورهای نرخ تعامل

بالا بردن نرخ تعامل با اینفلوئنسر مارکتینگ

فاکتورهایی در آنالیز کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ حائز اهمیت‌اند که شامل نرخ تعامل کاربران با محتوا یا Engagement Rate، CTR یا Click Through Rate ،CPC یا Cost Per Click هستند.

به صورت کلی این فاکتورها در آنالیز یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ به شما می‌گویند که پیام شما چقدر موفقیت‌آمیز به کاربران منتقل شده است و عملکرد کلی کمپین شما چگونه بوده است. اگر مخاطبان کمپین شما حاضر به کلیک روی لینک تبلیغاتی شما شده‌اند به این معناست که کاربران واکنش خوبی به کمپین شما داشته‌اند.

  • Engagement Rate یا نرخ تعامل به درصد کاربرانی گفته می‌شود که بعد از دیدن محتوای تبلیغاتی پست شده توسط اینفلوئنسر به آن واکنش نشان داده‌اند و تعامل داشته‌اند؛ به‌عنوان مثال افرادی که پست را لایک کرده‌اند، کامنت گذاشته‌اند و یا آن را به اشتراک گذاشته‌اند.
  • CTR به نرخ کاربرانی گفته می‌شود که بر روی پست تبلیغاتی شما یا لینکی که اینفلوئنسر از شما قرار داده است کلیک کرده‌اند.
  • CPC به هزینه‌ای می‌شود که شما برای هر کلیک کاربر به اینفلوئنسر پرداخت کرده‌اید؛ هرچه نرخ CPC کمتر باشد بهتر است.

آنالیز کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ – آمار فروش

در نهایت شما قصد دارید تا درآمدی از کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود با افزایش فروش داشته باشید و اینجاست که آمار فروش برایتان حائز اهمیت خواهد بود؛ فاکتورهایی که باید به آن‌ها توجه کنید Lead Generation، فروش و درآمد است.

  • Lead Generation به این معناست که چه تعداد Lead یا سرنخ برای فروش محصول از طرف کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ ایجاد شده است.
  • آمار فروش مشخص است: باید توجه کنید که آمار فروش به‌وجود آمده از طریق اینفلوئنسر چه مقدار بوده است (در ادامه به نحوه انجام این کار می‌پردازیم).
  • درآمد هم به معنای درآمد مضافی است که بعد از اجرای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ کسب کرده‌اید.

برای اینکه بتوانید به آمار فروش خود از طرف اینفلوئنسرها و برای آنالیز کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود دسترسی داشته باشید، باید برای هر اینفلوئنسری که به کمک او به تبلیغات می‌پردازید لینک قابل ردیابی جداگانه‌ای داشته باشید تا بدانید که بیشترین میزان فروش از طرف کدام اینفلوئنسر بوده است تا بتوانید اینفلوئنسرهایی که با آن‌ها همکاری می‌کنید را مدیریت کنید.

همچنین به جای به وجود آوردن لینک‌های قابل ردیابی می‌توانید کدهای تخفیف متفاوتی برای هر اینفلوئنسر بسازید و از این طریق فروش خود از طرف هر اینفلوئنسر را بررسی و ردیابی کنید. این کد برای هر اینفلوئنسر متفاوت خواهد بود و افرادی که از طریق این کدها خرید کرده‌اند مشخص خواهد بود که از طرف کدام اینفلوئنسر وارد وب‌سایت شما شده‌اند.

با ترکیب کردن لینک‌های جداگانه و کد‌های تخفیف شما می‌توانید افرادی که وارد لینک شده‌اند اما از کد تخفیف خود استفاده نکرده‌اند و خرید نکرده‌اند را ردیابی کنید.

آمار ترافیک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ

اگر می‌خواهید از طرق اینفلوئنسر مارکتینگ ترافیک پیج یا سایت خود را افزایش دهید باید توجهتان را روی فاکتورهای ترافیک معطوف کنید.

CTR به شما می‌گوید که چه میزان از افراد بر روی لینک شما کلیک کرده‌اند، اما اگر به آمار ترافیک وب‌سایت خود توجه کنید متوجه می‌شوید که بسیاری از افرادی که از طریق لینک در حال وارد شدن به وب‌سایت شما هستند قبل از این که وب‌سایت شما به صورت کامل لود شود صفحه را می‌بندند. این باعث می‌شود تا آنالیز کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ که با هدف افزایش ترافیک برگزار شده باشد با استناد بر CTR دقت کافی را نداشته باشد.

البته CTR همچنان خود نشان‌دهنده میزان موفقیت کمپین تبلیغاتی اینفلوئنسر مارکتینگ شماست، اگر افراد بر روی لینک شما کلیک می‌کنند خود موفقیت بسیار بزرگی محسوب می‌شود.

آنالیز ترافیک وب‌سایت می‌تواند از طریق خود وب‌سایت و یا از طریق Google Analytics که اطلاعات کاملی از ترافیک وب‌سایت شما و کاربرانتان در دسترستان قرار می‌دهد، انجام شود. علاوه بر ترافیک وب‌سایتGoogle Analytics می‌تواند تا آماری مانند Bounce Rate، (معیاری برای سنجش جذابیت سایت) و تعداد Page Viewها را نیز به شما نمایش دهد و اعلام کند.

جمع‌بندی

مشخص کردن میزان بازگشت سرمایه یا ROI با آنالیز کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ کار ساده‌ای نیست و به عوامل و فاکتورهای زیادی بستگی دارد و هیچ فاکتوری نمی‌تواند تا این میزان را به صورت مستقیم و دقیق در دسترس شما قرار دهد.

اما اگر بدانید که به کدام آمار و ارقام باید توجه کنید می‌توانید تا به آنالیز دقیقی از نحوه عملکرد کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود برسید. بعد از آن می‌‌توانید تا برای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ بعدی خود برنامه‌ریزی کنید و تغییراتی را در شرایط اجرا این کمپین ایجاد کنید تا نتیجه بهتری را از برگزاری کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ کسب کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *